Jeżeli zamiast tradycyjnego, wolisz założyć biznes online tylko dlatego, że wydaje Ci się, że tak łatwiej, to zapomnij o zakładaniu biznesu w ogóle. Prowadzenie własnego przedsiębiorstwa to ciężki kawałek chleba, a prowadzenie biznesu on-line jest równie złożone i pracochłonne, co biznesu stacjonarnego. Jednak, jeśli masz determinację i dobry pomysł – startuj! To może się udać!
W zależności od rodzaju biznesu warto przemyśleć całą logistykę jego prowadzenia. Jeśli zastanawiasz się nad prowadzeniem sklepu on-line prawdopodobnie będziesz musiał zadbać o miejsce do magazynowania towaru. Jeśli jednak będzie to działalność usługowa, wystarczy biurko i podłączenie do stałego łącza.
Praca zdalna umożliwia dużą elastyczność pracy. Możliwość pracy z każdego miejsca i o każdej porze. Jedyne co jest niezbędne to dostęp do nielimitowanego Internetu. Elastyczność pracy jest dla wielu komfortem, ponieważ mogą poświęcić się pracy wówczas, gdy jest to dla nich najwygodniejsze.
W wielu sytuacjach łatwiej pogodzić życie osobiste z zawodowym. Pamiętajmy, że wiele usług działa właśnie w godzinach pracy biur, dlatego skorzystanie z nich, np. wizyta u lekarza jest często niemożliwa. Prowadząc biznes on-line łatwo ułożyć grafik zajęć, tak aby był elastyczny i pozwalał na załatwienie spraw.
Powoli, jednak stopniowo się to dzieje. W 2019 roku, jak wynika z badań Gemius, 48 proc. internautów w Polsce zrobiło chociaż raz zakupy drogą elektroniczną. Liczba ta będzie stale rosła. Świadczy to o stale rosnącym zainteresowaniu zakupami on-line. Z kolei z raportu “Polacy na zakupach” PWC (2019) wynika, że 17 proc. Polaków kupuje za pomocą smartfonu przynajmniej raz w tygodniu, a 47 proc. deklaruje, że chce robić zakupy spożywcze online. Ponadto 23 proc. respondentów zamawia przez Internet produkty pierwszej potrzeby, a 37 proc. chce to robić w przyszłości. Natomiast badania firmy doradczej EY (2019), pokazują, że 57 proc. Polaków dokonuje zakupów zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych, a 47 proc. konsumentów wybiera wyłącznie tradycyjne punkty handlowe. Wszystkie te dane mówią jedno – biznes przenosi się do Internetu.
Pamiętajmy jednak, iż nieprawdą jest, że wystarczy założyć sklep internetowy, a produkty sprzedadzą się same. Mamy do czynienia z ogromną konkurencją, a prawdą jest również, że wciąż prym wiedzie sprzedaż tradycyjna. Sprzedaż internetowa w chwili obecnej w większości pełni role podpory sprzedaży stacjonarnej. Klienci często najpierw oglądają produkt na stronie internetowej, po czym decydują się na zakup stacjonarny.
Jednym z najważniejszych czynników będzie założenie strony internetowej. Jeśli prowadzisz sklep zadbaj o możliwość dogodnych form płatności. Ważna jest forma promocji, PR, social media, pozycjonowanie.
Prowadząc sklep internetowy przeprowadzenie badania rynku nie jest trudne. W Internecie dostępne są opcje przeprowadzania ankiet internetowych, dzięki nim dowiesz się z czego są zadowoleni klienci, a z czego nie, co warto poprawić. Oczywiście warto również śledzić wszelkiego rodzaju statystyki Twojej witryny, aby zbadać ścieżki zakupowe, sprawdzić, z czego najczęściej korzystają użytkownicy. Analizuj stale wyniki sprzedaży, zwróć uwagę na ich strukturę. Oceniaj, które produkty czy usługi sprzedają się najlepiej. Analiza musi pokazać faktyczną rentowność poszczególnych produktów, czyli to ile zarabiasz na danych produktach.
I tu doszliśmy do sedna, czyli głównej przewagi biznesu on-line nad tradycyjnym. Prowadząc działalność stacjonarną duże koszty stanowią opłaty za lokal czy magazynowanie. Nie znaczy to, że działalność w Internecie jest bez kosztowa. Prowadząc biznes oparty na działalności internetowej koszty przeniosą się do Internetu. Prowadzenie strony internetowej również wiąże się z kosztami.
Prowadząc biznes on-line możemy liczyć się z szeregiem ułatwień, które daje nam nowoczesność. Do wykorzystania mamy oprogramowania, dzięki którym postawienie sklepu a następnie jego obsługa jest banalnie prosta. Ponadto nie generują one dużych kosztów. Pamiętajmy także o wielu ułatwieniach, takich jak np. prowadzenie działalności niezarejestrowanej, ulga na start, mały ZUS, czy chociażby możliwość założenia działalności gospodarczej on-line. Wszystkie te narzędzia pomogą w znacznym stopniu sprofesjonalizować swoją działalność.
Statystyki pokazują, że decydując się na prowadzenie działalności on-line możemy odnieść sukces. Czy tak się stanie, to zależy głównie od naszego pomysłu i pracy, którą włożymy w biznes.