Zakładając biznes planujemy jego sukces. Jednak, aby tak się stało musimy unikać popełniania kilku błędów. Jakich? Oto one!
Zarządzanie biznesem to ogromna odpowiedzialność i praca całą dobę. Jednak mimo dobrych chęci i starań może nam umknąć, że popełniamy błędy, które zaważą na powodzeniu biznesu.
Pierwszym z błędów jakie możemy popełnić zakładając biznes jest zły dobór modelu biznesowego. Warto zastanowić się w jakim modelu najlepiej będą się sprzedawały nasze produkty czy usługi, czy nastawić się na sprzedaż stacjonarną czy może on-line.
Model biznesowy to ogólnie mówiąc model, który tworzy firma chcąc zarabiać pieniądze. Na modelu opieramy jakie relacje są zawierane pomiędzy uczestnikami rynku. Jednym słowem to jak firma czerpie zyski. Wyróżnia się kilka modeli, są to między innymi: model pośrednika, model reklamowy, model pośrednika informacyjnego, model kupca, model producenta, model partnerski – afiliacja, model wirtualnej wspólnoty czy model abonencki. Ważne jest, że tego wyboru należy dokonać już na samym początku zakładania firmy. Jedne z modeli, tak jak np. produkcja są powszechnie znane i jednoznaczne, inne jak np. afiliacja wymagają znajomości modelu, ponieważ jest to model stosunkowo nowy, jednak skuteczny w wielu przypadkach firm działających on-line.
Często mówiąc o ustaleniu dobrej strategii, mówi się również o celach. Nie bez powodu. W każdej strategii są one wyznaczane. Tylko przedsiębiorca, który ma cel może do niego dążyć. Oczywiście zarówno strategie, jak i cele można, a czasem nawet trzeba modyfikować, jeśli wymagają tego od nas okoliczności. Ale co do zasady warto się ich trzymać, ponieważ w toku codziennej działalności firmy mogą one nam umknąć. A tylko realizacja celów pozwoli na osiągnięcie sukcesu.
Konsekwentne działania, prowadzące do z góry wyznaczonego celu pozwolą na efektywną pracę. Przy optymalnym wysiłku można odnieść maksymalny sukces. Jeżeli cele są rozmyte, zarówno prowadzący biznes, jak i jego pracownicy nie będą czuli sensu pracy, i widzieli jej wymiernych efektów. Należy przy tym pamiętać, aby cele były realistyczne. Możliwe do osiągnięcia w danej perspektywie czasu.
Prowadząc biznes na bieżąco widzisz co przybliża Cię do osiągnięcia upragnionego celu, a co od niego oddala. Warto skupiać się na tych pierwszych. Marnowanie czasu i środków na działania, z góry skazane na porażkę jest zupełnie bezcelowe. Poświęcaj energię temu co możesz doskonalić i co przyniesie Ci wymierne korzyści. Jeśli uważasz, że coś będzie dla Ciebie korzystne, ale póki co musisz nad tym pracować, oczywiście rób to. Jednak nie jako zajęcie główne. Poświęć temu jakiś odcinek pracy. Doskonal to co już teraz jest efektywne. Dzięki temu unikniesz również szybkiego zniechęcenia.
Jeśli chodzi o działalność on-line, sprawa jest prosta, dysponujesz zapewne wieloma narzędziami, które w łatwy sposób pomogą Ci w statystykach sprawdzić na czym zarabiasz, co przynosi Ci zyski, a co lepiej odpuścić.
Biznes on-line ma to do siebie, że jego rozwój jest stopniowy. Często potrzeba sporo czasu zanim firma stanie się popularna. Zanim Google ją polubi i wywinduje na pierwsze miejsca w wyszukiwarce. Nie można się więc zniechęcać. Trzeba realizować swoje założenia. To, że przez pierwsze 2 miesiące nie sprzedałeś żadnego produktu, nie oznacza, że w trzecim nie sprzedasz 1000, a w kolejnym 10 000. Oczywiście musisz nad tym pracować. Jednak pamiętaj, że wiele najpopularniejszych obecnie biznesów rodziło się powoli. Twój może być kolejny.
Małe działania on-line mogą dać wielki efekt.
Brak odpowiedniego przygotowania to duży problem, gdy chcemy zakładać firmę. Dlatego już na etapie planowania warto poświęcić dużo czasu na wszelkiego rodzaju analizy, badania. Warto skorzystać ze szkoleń, konferencji, literatury. Tylko produkt czy usługa oparta na solidnym fundamencie może odnieść sukces. Jeśli nie jesteśmy pewni czy posiadamy jej wystarczająco może warto zastanowić się nad wspólnikiem czy pracownikiem, który ją posiada i od którego będziemy się uczyć.
Wymieniliśmy najczęściej popełniane błędy przy zakładaniu biznesu, ale oczywiście możemy je mnożyć. Warto zakładając biznes on-line zastanowić się wielokrotnie, zanim podejmie się takiego przedsięwzięcia. Tylko dobrze opracowany plan działań może przybliżyć do osiągniecia sukcesu.